hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > البرز| باغشهر سبز دیروز، شهر خاکستری امروز

البرز| باغشهر سبز دیروز، شهر خاکستری امروز

یکی از شهرهایی که درگذشته‌ای نه‌چندان دور به ­واسطه آب‌وهوای مناسب و وجود منابع آبی همچون رودخانه کرج، هنگامی‌که اسمی از آن آورده می­شد، نقش باغ­های زیبا و سرسبز به همراه درختان کهنسال و آب‌وهوای خوش در ذهن مخاطبان مجسم می­شد، کرج بود. شهری که زمانی اقامتگاه و استراحتگاه ییلاقی پایتخت‌نشینان محسوب می­شد؛ اما طی 30 سال اخیر به دلیل مهاجرت­های بی­رویه و بارگذاری زندگی صنعتی و شهری باعث شده است تا چهره سبز شهر رفته­رفته به خاکستری تبدیل شود. کرج باغشهر دیروز، امروزه رو به مسیری در حرکت است که جای درخت­های بی‌رمق و اندک باغ­های باقی­مانده­اش را ساختمان­ها و آپارتمان­های بلند می­گیرد.

پیمان بضاعتی­پور، رئیس سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری کرج، در پاسخ به این سؤال که چرا در برخی مناطق فضای سبز بیشتر و در برخی مناطق پایین است، گفت: برخورداری از فضای سبز مناسب حق تمامی شهروندان است و مدیریت شهری در توزیع این سرانه هیچ تبعیضی بین ساکنان مناطق مختلف قائل نمی­شود. ولی در این فرآیند محدویت­های موجود را نمی­توان نادیده گرفت. کمبود فضای سبز در مناطق کم برخوردار به این دلیل است که بیشتر بافت این مناطق، مسکونی بوده و فضای خالی به‌ندرت پیدا می­شود. همچنین ساخت­وساز غیرمجاز مسیر توسعه فضای سبز را دشوار می­کند.

توسعه کمربند سبز کرج، بازگشت به هویت باغشهری

کمربند سبز یکی از راه­کارهای جلوگیری از ورود گردوغبار به شهر است که در حاشیه شهرها با استفاده از پوشش گونه­های گیاهی سازگار، ماندگار و مناسب با شرایط اقلیمی هر شهر شکل می­گیرد. در این کمربندهای سبز انواع مجموعه­های فضای سبز تفریحی، ورزشی و گردشگری ایجاد می­شود.

طی چند سال اخیر مدیریت شهری کرج در احیا و توسعه فضای سبز عملکرد مناسبی داشته و طرح­های مختلفی را اجرا کرده است که کمربند سبز یکی از آن­هاست. پروژه کمربند سبز که از اواخر سال 1392 به همت مدیریت شهرداری کرج کلید خورد، مسیر قسمت­های شمالی کرج واقع در کوه­های عظیمیه، همچنین محدوه شمالی مناطق 6 و 7 کرج را در برمی‌گیرد. در حال حاضر کرج دو هزار و 200 هکتار کمربند سبز دارد که در ارتفاعات بیجی، کلاک، باغستان، چنارک، کوه نور، تپه­های اسلام­آباد و منطقه حصار گستره شده است. طبق گفته رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج، با پیگیری و رایزنی­های انجام‌شده 300 هکتار دیگر به کمربند سبز کرج اضافه می‌شود.

علی­اصغر کمالی زاده شهردار کرج با تأکید بر توسعه و افزایش سرانه فضای سبز کرج به سابقه باغشهری این کلان‌شهر درگذشته اشاره کرد و گفت: احیای فضای سبز و توسعه کمربند سبز شهری کرج به صورتی که فاصله کرج امروز با باغشهر دوران گذشته را کم کند، بسیار مهم و ضروری است.

تلاش برای احیای باغ سیب

باغ سیب کرج که از گنجینه­های ژنتیکی - گیاهی و یکی از بزرگ­ترین سرمایه­های زیست‌محیطی و از جاذبه­های گردشگری این شهر است، به دوره پهلوی بازمی‌گردد و جزئی از محوطه تاریخی کاخ مروارید در مهرشهر به شمار می­آید. این باغ که به باغ سیب شمس یا باغ مهرشهر مشهور است، دارای 340 هکتار مساحت است. این باغ سال­ها در اختیار بنیاد مستضعفان بود؛ اما اسفندماه سال 1395 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. قطع هزاران اصله درخت این باغ در سال­های نه‌چندان دور تا تلاش برای خروجش از فهرست آثار ملی حاشیه­هایی بود که طی سال­های اخیر تهدید باغ را به همراه داشت.

رحیم خستو، سخنگوی شورای شهر کرج، با تأکید بر این‌که احیای باغ طی سال­های گذشته مورد غفلت واقع‌شده است، گفت: طی چهار سال اخیر روند احیای باغ سیب کرج جدی گرفته‌شده و احیای 272 هکتار آن آغازشده است. طبق آمار ارائه‌شده از سوی اداره نظارت، حفظ و نگهداری فضای سبز شهرداری کرج 43 هکتار از باغ در بازه زمانی سال­های 94 تا 95 احیاشده است و 34 هکتار دیگر باغ نیز در سال­های 95 و 96 احیاشده است.

عضو شورای شهر کرج با اشاره به این‌که 88 هکتار دیگر باغ از سال گذشته تاکنون احیاشده است، گفت: در این بازه زمانی درختان سیب، گردو، به انگور و گلابی مورد رسیدگی واقع‌شده و اقدامات لازم برای احیا انجام‌شده است.

همچنین محمد سعیدی کیا، رئیس بنیاد مستضعفان در مورد آخرین وضعیت باغ سیب کرج اظهار داشت: باغ سیب کرج در حال حاضر در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. سیستم آبیاری قطره­ای در این باغ اجراشده است و در سطح باغ در حال کار است. رئیس بنیاد مستضعفان با بیان این­که این باغ در حال حاضر هیچ مشکلی ندارد، بیان کرد: درخت­های 50 ساله باغ سیب واکاری شده و به‌جای آن­ها درخت­های جدید کاشته شده است.

حفظ گنجینه تاریخی باغ سیب مهرشهر کرج به­عنوان یکی از نمادهای فضای سبز علاوه بر کاهش آلودگی هوای شهرستان کرج و افزایش سرانه فضای سبز این شهرستان توجیه اقتصادی نیز دارد.

توجه به فضای سبز کرج یک ضرورت است

فضای سبز به­عنوان جز ضروری و لاینفک پیکره شهرها در عملکرد آن­ها نقش اساسی دارد و کمبود آن می­تواند اختلالات جدی در حیات شهرها به وجود آورد. از طرفی محیط‌زیست و حق استفاده از آن متعلق به تمام نسل­ها و به‌ویژه نسل آینده است.

مسئله توجه به فضای سبز شهری کرج تا جایی ضرورت دارد که در صورت عدم توجه به آن تبدیل به بحرانی می­شود که عواقب آن صدمات جبران­ناپذیری را بر چرخه محیط‌زیست و سلامتی افراد جامعه این کلان‌شهر وارد می‌کند. عدم تناسب استانداردهای فضای سبز عمومی با جمعیت شهر کرج و تخریب بخش عمده­ای از باغ­ها و محیط­های سبز به بهانه ساخت‌وساز، محیط‌زیست کرج را با چالش جدی روبه­رو ساخته است؛ بنابراین برای حفظ و نگهداری سیما و منظر فضای سبز و درختان شهر کرج و جبران کمبود سرانه فضای سبز، تدوین چشم­اندازها و برنامه­ریزی­های میان‌مدت و بلندمدت توسط شهرداری­ها و مسئولین امر ضروری است. اجرای برنامه­هایی نظیر پویش کاشت درخت، ایجاد پارک­های منطقه­ای و محلی، برگزاری دوره­های آموزشی همگانی حفاظت از محیط‌زیست و ترغیب مشارکت­های مردمی در زمینه بهسازی فضای سبز، برگزاری نمایشگاه­های گل و گیاه و بسیاری از راه­کارهای مفید دیگر می­تواند زمینه­ای را برای حفاظت از فضای سبز شهری و احیای هویت باغ­شهری شهرستان کرج فراهم آورد.





امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد